torsdag 5 januari 2012

Nytt år, nya tankar, nya böcker

Nu har vi redan kommit en vecka in i januari och dagarna har gått oerhört fort sedan nyårsafton. En afton maken och jag tillbringade i lugn och ro med god mat, vin och en och annan drink. M a o en trevlig kväll.

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att ogräset växer som "ogräs" i december. Hade gjort så fint i mina rabatter, men nu är de gröna av allt ogräs som vuxit. Helt sannslöst, den här vintern går nog till historien som en av de mildaste. Mig gör det inget, jag är inte mycket för snö och halka, men det kunde gärna få sluta blåsa i stort sett varje dag.

Igår hade vi besök av ett par som vi skall åka med i april för att fira 2 födelsedagar och 1 pension. Ja tänk att jag får pension i år, herregud säger jag, så gammal jag är. Men man är inte äldre än man känner sig och jag kan säga att jag inte känner mig speciellt gammal. Inte i sinnet i alla fall, men kroppen säger ju något annat ibland när man har värk och känner att det är svårt att göra det man vill.

Jag har precis avslutat en bok som heter Det fördolda av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Det var en riktigt bra bok, den första i en serie som handlar om Sebastian Bergman. Han jobbat som kriminalpsykolog inom polisen. Boken började med en mord på en ung pojke, där mördaren skurit ur pojkens hjärta. I början tror man att det är någon form av ritualmord, men det visar sig sen att så inte är fallet. En bok jag kan rekommendera, svår att lägga ifrån sig.


Nu har jag lagt in Lärjungen av samma författare i min iPhone och ser fram emot att få lyssna på den. Det är en fortsättning på den förra och som den tidigare boken, har även denna fått väldigt bra recensioner.

20 kommentarer:

  1. Tackar,,Ja du undrar hur deras föräldrar tänkte..
    Morgonbilden är ett stående inlägg i mitt dagens fakta,,Haé Bra Kram.

    SvaraRadera
  2. Tackar den kommer att se bättre ut när den blir grangrön..Haé Kramen,

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har läst den första men inte den andra, bra skrivet i den första! Nyss läst en ny bok av Peter Robinson, han skriver otroligt bra!
    Hoppas du får en fin helg!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Tack så hjärtligt för din kommentar hos mig igen och nu så är hela blomman klar.
    Första boken du rekommenderade har jag här hemma och ska läsa den efter den boken jag håller på med nu och det är: "Vredens tid" av Stefan Tegenfalk och den kan jag rekommendera till dig..
    /Marianne

    SvaraRadera
  5. Märkligt väder vi har, man räknar inte med att det skall blomma och finnas ogräs i December :) Japp, frivirkad är den och det är det jag gillar bäst med virkning, är hemsk dålig på att ta till mig virkmönster. Kram

    SvaraRadera
  6. Det är toppen att tillhöra den ständiga ledighetskommittén. Jag gör vad jag vill, när jag vill. Underbart! Kramar och en riktigt god fortsättning på 2012

    SvaraRadera
  7. Hejsan. Har varit en hektisk dag idag. Barnvakt till Thea o Ingelas pojke fyller 16 år. Kram

    SvaraRadera
  8. Ja det är klart den alltid finns med men jag fokuserar på att må så bra som möjligt nu för bebis i magens skull :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Får GRATULERA dig att du snart är pensionär!! DET är mycket bättre än jag vågade hoppas!!!
    Man kan "vända på dygnet"..(som ungdmarna gör)
    Man kan vara uppe halva nätterna..och unna sig att ligga till halvnio...tio... OCH/DT är viktigt att ha lite aktiviteter..och saker att ta sig för dagligen..träffa människor..så man blir stimulerad...
    Kram!!!

    SvaraRadera
  10. Grattis till oss då. Jag blir oxå panksionär i år.
    Jag har gått ner 7 kilo med att äta rätt. Skulle ju aldrig betala en massa för att gå ner i vikt. Roligare kan man ha för dom pengarna.
    Ha en bra dag.
    Kramar från Gun-Britt

    SvaraRadera
  11. Ja, det är helt otroligt så milt det är ute nu. Jag saknar visserligen inte snön men över julen hade det varit trevligt med lite vitt på backen. Hoppas nu inte det blir en sen vår nu bara..

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  12. roligt med böcker, bra när man kan lägga in dom iphonen med, god fortsättning marianne kram biggan

    SvaraRadera
  13. Lilla Vackra människa <3

    ((( kramar )))

    SvaraRadera
  14. Jag har läst dem både, konstigt nog så kom TV-serien före den andra boken, så jag visste redan handlingen innan jag läste den.

    Visst är det en jättekonstig vinter. Gröna gräsmattor som måste klippas.

    Kram
    Sladdertackan

    SvaraRadera
  15. Hej Majsan.
    Vad kul att se att du bloggar igen. Hoppas att allt är bra med dig. Kram

    SvaraRadera
  16. Ja nu får man passa sig lite när det regnar istället för snöar. Det ser så säkert ut när det är barmark o så vips har det varit kallt o man står på ändan innan man hinner säga häpp. Önskar dej en fin helg!
    Kram Charly

    SvaraRadera
  17. Ganska ovanligt att ogräset växer i dec. Då är vi två som går i pension i år. Fast inte känner jag mig gammal men åren de går ju.Nu har vi lite kallare men snön har det inte kommit så mycket här än i alla fall.Hoppas att allt är väl med dig!kram

    SvaraRadera
  18. Hejsan =) Var länge sen. Allt bra med dig? Kram blogg.mama.nu/browneyedgirl

    SvaraRadera
  19. Ogräs NU? I januari? Ja det va konstigt....men naturen kan ibland lura oss. Hoppas att allt är bara bra med dig.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Tittar in i din blogg och ser att du inte varit här på länge.kram

    SvaraRadera