måndag 22 augusti 2011

Västerås, utflykt och barnbarnsmys

I onsdags morse tog jag tåget till Västerås för att besöka en väninna. Hon hämtade mig och vi startade vår utflykt direkt vid stationen.
I Sätra Brunn, (en hälsobrunn) där jag varit mycket som barn, stannade vi för att ta lite fika och en macka som Vanja gjort i ordning. Tog lite kort där och minnena kom över mig hur det var där då jag var barn och sprang omkring och lekte. Nedan några kort från Sätra Brunn, bl a Badhuset, och baderskornas och tvätterskornas bostäder. (De gula husen)




Så fortsatte vi mot Högfors där inget var inget sig likt, man har rivit allt jag minns av de gamla husen. Men hyttruinen var kvar och man kunde ändå känna tidens vingslag när man befann sig där. Nedan några bilder från Högfors




Vi träffade en dam i Högfors som tipsade om att det ödehus jag sökte fanns i Laboda, Karbenning. Så vi svängde iväg dit och jag fick se huset på  långt håll. Nedan huset på nära håll och så bilden jag tagit av det


Denna bilden är från boken Svenska Ödehus

Det är nog väldigt svårt att se huset på den här bilden :)



Fikapaus i Karbenning

Efter att ha flängt runt i 15 mil åkte vi mot Västerås igen för att hämta Vanjas lille vovve Simon.
En busig liten kille på 10 månader

Vi avslutade kvällen med att gå ut och äta och sedan gick vi hem och drack lite kaffe och snackade och hade trevligt.


Dagen därpå efter lunch åkte jag hem till Stockholm igen. Maken hämtade mig vid tåget så jag var snart hemma.

I lördags var vi barnvakt till Lova och Erik för Tomas och Ida skulle till Ikea. Det gick jättebra, var ju första gången jag sett efter Erik, om man räknar bort en liten stund vid ett tidigare tillfälle. Inga problem alls, vi hade så mysigt.

Sedan igår kom dotter, måg och barnbarnet Astrid. Stackars liten hade klämt sitt finger, men tror inte hon hade så ont. Det såg nog värre ut än det var. Tänk så lätt det är gjort att de små gör sig illa.

Ja det var lite om vad jag haft för mig

10 kommentarer:

  1. Kul att du kände igen dej iaf. Ja jag har ju haft Thea här o varit hos dom. Hon hade en liten reva på fingret som hon haft några dagar, aj aj sa hon o jag skulle blåsa. Kram

    SvaraRadera
  2. Härlig utflykt du var på och alltid trevligt att få se lite fina bilder av vårt land.Barnbarnen är ju det bästa som finns! kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig utflyckt, älskar sådana tripper :) Kram

    SvaraRadera
  4. Oh, vilken härlig dag. Jag älskar sådana utflykter där man kan minnas...... toppenfina bilder, Sverige är så vackert! Kramar

    SvaraRadera
  5. Oj, det var ett tag sedan du skrev här :) Tack för kommentaren! Kramar

    SvaraRadera
  6. Bara jag som kommer och tassar in.
    Gusingen vad kul att se alla fina foton på gamla hus.
    Svar: Tackar. Gillar att göra kort. Är självlärd och förra hösten hade jag en kurs oxå.
    Ha det bra.
    Kramar från Gun-Britt

    SvaraRadera
  7. Tack :) Det var hemskt gott. Mumsigt värre, konstigt att det är så lätt att göra köttgryta men ändå gör man det så sällan. Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar dag med så mycket att se! Jag tycker mycket om att besöka sådana gamla platser och få se sådant som är bevarat åt eftervärlden. Jag tippsar om en bloggare idag som också guidar oss runt bland det gamla...besök henne får du se en härlig plats! kramiz

    SvaraRadera
  9. Hej! Det var länge sen. Vad fint du har det här i nya bloggen.

    SvaraRadera
  10. Hej,hej!
    Hemskt kul att titta in här!Karbenning,låter exotiskt,men jag har sett namnet i min släktforskning.Anorna från min farmor,Johanna Rozén.Trodde aldrig att jag skulle komma i närheten!Man blir ju nästan rörd.Så du kan ju titta in hos mig om du har lust!Chintoh.blog spot.com.Jag har två bloggar och skriver ditt o datt.Finns på facebook med.Huvudintressen är släktforskning,teckning o målning samt pyssel i trädgården.Jag har tre vuxna barn och 5 barnbarn samt två katter.Ha det gott och väl mött!

    SvaraRadera